Tietokirjafanit-hanke nostaa koululaisten lukuintoa ja tiedepääomaa tietokirjavierailujen ja niihin liittyvien työpajojen avulla. Hankkeen toteuttajiksi valittiin kirjastoja ja tiedekeskuksia eri puolilta Suomea. Ne järjestävät maksuttomia koululaisten tapahtumapäiviä, joihin kutsutaan koululaisia omalta alueelta.

 

Vierailijoina ovat tietokirjailijat työpajoineen. Vierailuja syventämään tehdään materiaaleja: vierailuja helpottavia tietopaketteja, tietokirjailijavideoita, vierailumateriaaleja ja oppimateriaaleja sekä ennen että jälkeen vierailun. Lisäksi tehdään vinkkejä vieraileville kirjailjoille, vierailulle saapuville ja vierailuja järjestäville. Ne ovat kenen tahansa käytettävissä. Vierailuja on hankkeen aikana kaikkiaan 50, tapahtumapaikkoja Kilpisjärveltä Helsinkiin.

 

Hankkeessa ovat mukana myös Lukukeskus, Suomen tietokirjailijat ry, Kirjastoseura ja Tiedekeskusverkosto. Tietokirjafanit-hankkeen mahdollistaa Alfred Kordelinin säätiön Suuret kulttuurihankkeet -rahoitus.

 

Lisätietoa: paula.havaste@heureka.fi

  • Tietokirjafanit-logo
Pöydällä värikkäitä legopalikoita sekä kyniä ja lapsen kädet, jotka ovat tehneet valkoiselle paperille kuvan aiheella "lempiherkkuni".

Tietokirjafanit 2024–2025 – mitä tapahtuu?

Tietokirjafanit-tapahtumissa tavataan kirjailijoita, jotka ovat kirjoittaneet koululaisille sopivia tietokirjoja. He kertovat lyhyesti työstään ja pitävät työpajan kirjoihinsa liittyvistä aiheista. Työpajojen kuvaukset löytyvät alempaa tältä sivulta. Erityisessä, kaikille yhteisessä työpajassa saa tehdä oman tietokirjan itse valitsemastaan aiheesta. Sen kuvaus löytyy myös tältä sivulta. Tapahtumaa ennen tai sen jälkeen voi tutustua myös mm. videoihin, lisälukemisten listaan ja muihin sisältöihin, jotka löytyvät niin ikään tältä sivulta.

Hankkeessa mukana olevat kirjailijat

KIRJAILIJAT, JOILLA ON TIETOKIRJAFANIT-VIERAILUILLA OMA TYÖPAJA:

  • Ilari Aalto: Vuosi keskiajan Suomessa. Työpaja: Aamusta yöhön ennen ja nyt.
  • Laura Ertimo: Aika matka. Työpaja: Aikajanapaja.
  • Tero Hiekkalinna: Rakettimatka avaruuteen. Työpaja: Mars-laskeutuja.
  • Vuokko Hurme: Timanttia tietoa - Juhlakirja. Työpaja: Karkkikorupaja.
  • Merja Kalm: Superkaverikirja. Työpaja: Samanlaiset-paja.
  • Miia Kantinkoski: Jennin karvakorva. Työpaja: Opi kuin koira.
  • Jukka Laajarinne: Kommelluksia keittiössä. Työpaja: Ihmemönjäpaja.
  • Pinja Meretoja: Aikamatka: miten telefoonista tuli älykäs. Työpaja: Miten viesti kulkee.
  • Kerttu Rahikka: Elsa ja Lauri puutarhureina. Työpaja: Viherpeukalopaja.
  • Mika Wickström: Tietopalat: Jalkapallo haltuun. Työpaja: Futistaktikkopaja.


MUUT TIETOKIRJAFANEISSA MUKANA OLEVAT KIRJAILIJAT:

  • Katja Bargum: Perhosten ennätyskirja.
  • Jade Haapasalo: Tietopalat: Pienet suuret keksinnöt.
  • Iiris Kalliola: Suomen lasten retkeilyopas.
  • Sari Kanala: Orava.
  • Titta Kuisma: Lapsen oma luontoretki.
  • Maria Laakso: Taltuta klassikko.
  • Miina Mäki: Elonkirjo.
  • Reetta Niemelä: Miljan niittyopas.
  • Karoliina Suoniemi: Paperinarukengät: Lapsi sota-ajan Suomessa.
  • Aino-Mari Tuuri: Puhelimen pomoksi: ota digimaailma haltuun.
  • Kirja-logo

    TEE OMA TIETOKIRJA 

    Kaikille yhteinen


    • Kesto: 10-45 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: pöytä ja tuolit, tusseja tai värikyniä, valmiita Tietokirjafanit-vihkosia tai A4-arkkeja sekä nitoja 
    • Lyhyt kuvaus: Työpajassa koululaiset saavat tehdä oman pienen tietokirjan haluamastaan aiheesta. Samalla he oppivat, millainen on tietokirjan rakenne ja miksi tietokirja tarjoaa somea punnitumpaa sisältöä. Vihkosta ei tarvitse tehdä valmiiksi asti, vaan sen saa mukaansa. Koulussa luokat voivat pohtia etukäteen mitä tietokirjoista löytyy (mm. kannessa on aina tekijän ja kirjan nimi, kirjasta löytyy lista lisälukemisista tai lähdeluettelo, lyhyt kuvaus kirjoittajasta ja takakannessa on lyhyt tiivistelmä kirjan aiheesta). 


    Tee oma tietokirja -logokuva (pdf)

    Tee oma tietokirja -työpajaohjeet (pdf)

  • Aurinko-logo

    AAMUSTA YÖHÖN ENNEN JA NYT 

    Ilari Aallon vierailun yhteyteen 

    • Kesto: 10-20 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: fläppipaperia tai isoa muuta paperia kahteen riviin seinälle, tusseja 
    • Lyhyt kuvaus: Työpajassa kootaan kahdelle rinnakkaiselle paperille lasten päivän kulkua aamusta yöhön, vasemmanpuoleisiin keskiajan lasten arkipäivää ja oikeanpuoleisiin sitä, mitä nykylapset samaan aikaan arkisin tekevät. Keskustellaan lasten oikeuksista ja velvollisuuksista. Jos yleisönä on kouluryhmä, opettaja saa fläppipaperit mukaansa esimerkiksi historiantuntia varten. 


    Aamusta yöhön ennen ja nyt -logokuva (pdf)

  • Tiimalasi-logo

    AIKAJANAPAJA 

    Laura Ertimon vierailun yhteyteen
     

    • Kesto: 10-30 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: päällekkäin kolme monen metrin levyistä palaa esim. laskukoneen paperirullasta, tusseja, tarralappuja 
    • Lyhyt kuvaus: Osallistujat saavat kertoa, mitä maailman historiasta muistavat. Vetäjä piirtää asiat silmämääräisesti ylimpään paperinauhaan. Yhdessä voidaan pohtia maapallon syntyä, mannerten erottumista, dinojen aikaa, kivikauden luolamaalausten aikaa ja lopulta lyhyttä jaksoa esihistoriasta tähän päivään. Keskimmäiseen paperinauhaan kerätään samalla ajatuksella aikajana Suomen historiasta. Aloitetaan jääkaudesta, edetään tähän päivään. Alimpaan kolmanteen paperinauhaan merkitään esimerkiksi viimeiset sata tai viisikymmentä vuotta. Siihen kerätään lasten oman henkilöhistorian hyviä hetkiä, jotka he ovat saaneet kirjoittaa värikkäille tarralapuille. Aikuiset saavat osallistua omilla tarralapuillaan. Paperiin jätetään aina noin puoli metriä tyhjää kohti tulevaisuutta, sillä aika ei pysähdy tähän hetkeen. Keskustellaan siitä, kuinka kaukana menneisyydessäkin tapahtuneet asiat kuten faaraoiden tai antiikin aika sijoittuvat aikajanan loppuun. Jos yleisönä on kouluryhmä, opettaja saa paperirullat mukaansa esimerkiksi historiantuntia varten. 


    Aikajanapaja-logokuva (pdf)

  • Kaukoputki-logo

    MARS-LASKEUTUJA

    Tero Hiekkalinnan vierailun yhteyteen 

     

    • Kesto: 15-30 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: Pöytä, kertakäyttömuki, pingispallo, maalarinteippirulla ja yksi A4-paperiarkki. Puusepän taitettava mittatikku tai muu mittalaite. 
    • Lyhyt kuvaus: Mars-laskeutuja -työpajassa yritetään tehdä rakenne, jonka avulla pingispallo pysyy mukissa, kun muki pudotetaan pöydän korkeudelta. Tämä simuloi Marsin pinnalle laskettavia arvokkaita tutkimuslaitteita. Ensin pingispallo pannaan kertakäyttömukin sisään. Kun tämän "laskeutujan" tipauttaa pöydän korkeudelta, pingispallo hyppää mukista. Osallistujien tehtävänä on tehdä omalle laskeutujalleen A4-paperista taitellen ja repien iskua vaimentavat jalat aivan kuten Mars-laskeutujillakin on. Lopuksi vertaillaan ratkaisuja. Jos aikaa jää, voidaan kisata, kenen rakenne mahdollistaa suurimman pudotuskorkeuden. 


    Mars-laskeutuja-logokuva (pdf)

  • Karkki-logo

    KARKKIKORUPAJA 

    Vuokko Hurmeen vierailun yhteyteen 


    • Kesto: 5-15 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: pöytä ja tuoleja, puuvillalankaa ja reiällisiä irtokarkkeja 
    • Lyhyt kuvaus: Karkit pujotetaan helminauhaksi, jonka saa mukaansa. 


    Karkkikorupaja-logokuva (pdf)

  • Taputus-logo

    SAMANLAISET-PAJA 

    Merja Kalmin vierailun yhteyteen 

    • Kesto: 30-45 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: Tusseja ja printti, jossa on otsikko MEILLE YHTEISTÄ ja sen alla pienemmille nelikenttä Ulkonäkö, Herkut, Harrastukset, Inhokit ja isommille nelikenttänä Vahvuudet, Toiveet, Tavoitteet, Pelot. Pieniä tarra-arkkeja. 
    • Lyhyt kuvaus: Parit etsivät keskustelemalla heitä yhdistäviä asioita ja kirjaavat havainnot nelikenttään. Valmiit työt asetetaan seinälle näyttelyksi. Näyttelykierroksella kukin pääsee itsenäisesti tutustumaan toisten töihin ja etsimään niistä yhtäläisyyksiä suhteessa omaan elämäänsä. Erinomaisen hyvin omaan elämään sopiviin kohtiin voi liimata tarran. Keskustellaan siitä, miten paljon ihmisissä on samankaltaisuutta, ja miksi se on merkityksellistä. Jos yleisönä on kouluryhmä, opettaja saa paperit mukaansa. 


    Samanlaiset-paja-logokuva (pdf)

  • Sitruuna-logo

    IHMEMÖNJÄPAJA 

    Jukka Laajarinteen vierailun yhteyteen 


    • Kesto: 15-30 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: pöytä ja tuoleja, noin puolen litran suljettavia pusseja, soodajauhetta, väkiviinaetikkaa, lusikka. 
    • Lyhyt kuvaus: Pussiin lorautetaan etikkaa ja todetaan sen vahva tuoksu. Jokainen hakee pussiinsa seuraavaksi noin ruokalusikallisen soodaa ja sulkee pussin suun. Etikan happo ja soodan emäs reagoivat kuohuen, seos kylmenee ja pussi pullistuu reaktiossa syntyvästä hiilidioksidista. Kaikki avaavat pussinsa yhtä aikaa ja haistelevat. Etikan vahva tuoksu on laimentunut. Voidaan jatkaa keskustelemalla kemiallisista reaktioista. 


    Ihmemönjäpaja-logokuva (pdf)

  • Tyhjä pullo ja purkki -logo

    MITEN VIESTI KULKEE

    Pinja Meretojan vierailun yhteyteen 

     

    • Kesto: 15-30 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: vanhoja puhelimia, muistiinpanovälineet, morseaakkoset taululla tai pöydille printattuina. 
    • Lyhyt kuvaus: Tutustutaan puhelimen lähihistoriaan: numerokiekkoisesta pöytäpuhelimesta erilaisiin kännyköihin oli lyhyt matka. Millaista oli viestin kulkeminen lennättimien aikaan? Miltä oma nimi kuulostaisi morsetettuna? Lopuksi tehdään salakielinen viesti pisteillä ja viivoilla morseaakkosia käyttäen. Jos käytössä on morsetusavain, kokeillaan sitä. 


    Miten viesti kulkee -logokuva (pdf)

  • Jalkapallo-logo

    FUTISTAKTIKKOPAJA 

    Mika Wickströmin vierailun yhteyteen 


    • Kesto: 10-30 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: pöytä ja tuoleja, pieniä futishahmoja (tai itse tehtyjä pahvisia futishahmoja), seinälle fläppipaperi tai muu iso paperi, tusseja, tähtitarroja 
    • Lyhyt kuvaus: Kokeillaan yhdessä, mikä on yleisin tapa ryhmittää pelaajat ja miltä kenttä näyttäisi, jos kaikki hyökkäisivät tai vain puolustaisivat. Pohditaan, miksi pitää olla vaihtopenkki ja tuomareita. Lopuksi kootaan yhteen ideoita siitä, mikä tekee kaikenlaisesta pelaamisesta kivaa. Osallistujat saavat äänestää tähtitarroin, mitä pitävät tärkeimpinä asioina. 


    Futistaktikkopaja-logokuva (pdf)

  • Kukkaruukku-logo

    VIHERPEUKALOPAJA 

    Kerttu Rahikan vierailun yhteyteen 


    • Kesto: 10-20 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: Pöytä ja sen suojaus, turvesäkki, pieniä turveruukkuja, keväällä ja kesällä herneen tai auringonkukan siemeniä, talvella värinokkosen siemeniä, muutama suihkepullo, pieniä muovipusseja, käsienpesumahdollisuus 
    • Lyhyt kuvaus: Jokainen osallistuja saa turveruukun. Se täytetään turpeella noin puoleen väliin ja kostutetaan suihkepullolla. Turpeen keskelle painetaan hiukan irti toisistaan muutama herne tai auringonkukan tai värinokkosen siemen ja peitetään ne ohuesti turpeella. Lopuksi kostutetaan vielä turpeen pinta. Istutuksen saa mukaansa pienessä muovipussissa, jossa istutus pärjää kotimatkan. Kylvämisen aikana osallistujien kanssa voi keskustella kasvien hoidosta sekä siitä, miksi mullan ja turpeen käsittelyyn ei tarvita suojahanskoja. Tutkimusten mukaan liika desinfiointi ei ole hyväksi, vaan mm. mullan käsittely parantaa immuunijärjestelmää. 


    Viherpeukalopaja-logokuva (pdf)

  • Koira-logo

    OPI KUIN KOIRA 

    Miia Kantinkosken vierailun yhteyteen 


    • Kesto: 10-20 minuuttia 
    • Kohderyhmä: perheet, alakoulun ja yläkoulun luokat 
    • Tarvikkeet: pöytä ja tuoleja, koirankoulutukseen käytettävä naksutin ja pikkuherkkuja kuten popcorneja 
    • Lyhyt kuvaus: Yksi vapaaehtoinen jättää muut hetkeksi tietäen, että hänen odotetaan palattuaan tekevän tehtävän, josta ei kerrota sanoin. Oikeaan suuntaan menevästä yrityksestä luvataan naksautus ja pikkuherkku. Muu ryhmä päättää, mitä vapaaehtoisen odotetaan palattuaan tekevän, esimerkiksi kiertävän tietyn pöydän ja istuvan tiettyyn tuoliin. Vetäjä naksauttaa jokaisesta vähänkin oikeaan suuntaan menevästä asiasta ja antaa pikkuherkun. Yrityksen ja erehdyksen kautta asia lopulta selviää. Samalla havainnollistetaan sitä, kuinka vaikeaa oppiminen on ilman yhteistä kieltä, kuten eläintä koulutettaessa. 


    Opi kuin koira -logokuva (pdf)

Kaikki materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Niistä on hyötyä sekä tapahtumiin osallistuville perheille, opettajille, tapahtumien järjestäjille sekä vierailulle tuleville kirjailijoille.

Tietokirjafanit 2024–2025 – missä tapahtuu?

Arktikum-tiedekeskus, Rovaniemi 

  • 16.–17.9. Lasten tiedeviikko 
  • 18.9. Nivankylän koulu 
  • 19.9. Kilpisjärven koulu
  • Lokakuun tapahtuman aika ja paikka vahvistuvat myöhemmin 


Lisätietoa: Arktikumin verkkosivut 

Heureka, Vantaa 

  • 22.9. Kutsuvierastapahtuma 
  • 9.11. Suuri perhetapahtuma

Oodi-kirjasto, Helsinki 

  • 12.10. Perhetapahtuma
  • 19.10. Perhetapahtuma

Lisätietoa: Oodin verkkosivut 

Oulun kirjasto, Oulu

  • 16.–18.10. Koululaistapahtumat

Lisätietoa: Oulun kirjaston verkkosivut 

Avaruuskeskus Tuorla 

  • 18.10. Avaruuspuiston avoimet ovet
  • Muiden tapahtumien paikat ja aika vahvistuvat myöhemmin.

Seinäjoen kirjasto, Seinäjoki 

  • 23.10. Koululaistapahtuma Seinäjoen kirjastossa
  • 19.11. Nurmon kirjasto

Lisätietoa:

Vantaan kaupunginkirjasto

  • 28.10. Koululaistapahtuma Lumossa
  • 30.10. Koululaistapahtuma Lumossa
  • 16.11. Perhetapahtuma Mosaiikissa

Lisätietoa:

Muisti-tiedekeskus, Mikkeli 

  • 12.11. Koululaistapahtumat
  • 13.11. Koululaistapahtumat

Lisätietoa: Muistin verkkosivut

Joensuun kirjasto

  • Tapahtumien paikka ja ajat varmistuvat myöhemmin.

Lisätietoa: Joensuun kirjaston verkkosivut.