CSC – Science Information Technology Centre är ett finskt IT-kompetenscentrum som ägs av staten och universiteten. Vi driver LUMI, världens tredje snabbaste europeiska superdator, belägen i vårt datacenter i Kajana, som också fungerar som en avancerad artificiell intelligensplattform. Dessutom finns även de nationella superdatorerna Mahti, Puhti och Allas i Kajana.
"Vi är involverade i Heurekas effektivitetsprogram för artificiell intelligens och robotik och utställningen Me, myself & AI. Vi vill göra vanliga människor medvetna om artificiell intelligenss möjligheter och berätta vad man kan göra med den. Artificiell intelligens gör redan vår vardag lättare, men det kan också begränsa och förvränga vad vi får information.Det är därför vi också uppmuntrar till kritiskt tänkande.
Samarbete och evenemangsplanering med Heureka har gått smidigt. Förutom själva utställningen har vi även deltagit i Heurekas familjedag och H-18-kvällen.
Att delta i event kräver förstås en del arbetstid och tänkande inom företaget, man måste skapa tillräckligt med intressanta saker för att presentera för målgrupperna för Heurekas event. Till exempel när det gäller Heurekas H18 Ystäväni tekoäly-kvällen funderade vi först på vad som kan vara av intresse för evenemangspubliken. Därefter diskuterade vi med Heureka-representanten om våra idéer skulle passa för detta evenemang och vad de andra deltagande företagen har kommit fram till. Som tur är hade vi på CSC redan ett "testa dina kunskaper om superdatorer"-mobilspel utvecklat för våra kunder, vilket snyggt utmanade mässbesökarna med sina superdatorkunskaper. Vi skapade även bländande konst med hjälp av artificiell intelligens. Dessutom har vi utvecklat en punch line bot för detta evenemang med vänskapstema: en punch line för varje situation ;-)!
Arbetet som läggs på evenemangsplaneringen blir konkret i själva evenemanget, när vi möter Heurekas kundbas. Kundbasen är entusiastisk, nyfiken, positiv, entusiastisk och feedbacken är omedelbar. Det här är verkligen feel-good-evenemang! Vår egen erfarenhet är positiv och vi kan rekommendera Heurekas evenemang även till andra företag. Bli vild, våga vara lite galen också."
Riikka Aittasalo , kundmarknadschef, CSC
"Vi har upplevt Heurekas evenemang som mycket intressanta arbeten. Allmänheten ser på artificiell intelligensfrågor främst utanför vår vana bubbla, men ändå med stort intresse och entusiasm. Det har varit ett nöje att presentera vårt arbete vid evenemangen."
Aleksi Kallio , utvecklingschef, AI och Data Analytics, CSC
"Vi är involverade i Heurekas effektivitetsprogram för artificiell intelligens och robotik och utställningen Me, myself & AI. Vi vill göra vanliga människor medvetna om artificiell intelligenss möjligheter och berätta vad man kan göra med den. Artificiell intelligens gör redan vår vardag lättare, men det kan också begränsa och förvränga vad vi får information.Det är därför vi också uppmuntrar till kritiskt tänkande.
Samarbete och evenemangsplanering med Heureka har gått smidigt. Förutom själva utställningen har vi även deltagit i Heurekas familjedag och H-18-kvällen.
Att delta i event kräver förstås en del arbetstid och tänkande inom företaget, man måste skapa tillräckligt med intressanta saker för att presentera för målgrupperna för Heurekas event. Till exempel när det gäller Heurekas H18 Ystäväni tekoäly-kvällen funderade vi först på vad som kan vara av intresse för evenemangspubliken. Därefter diskuterade vi med Heureka-representanten om våra idéer skulle passa för detta evenemang och vad de andra deltagande företagen har kommit fram till. Som tur är hade vi på CSC redan ett "testa dina kunskaper om superdatorer"-mobilspel utvecklat för våra kunder, vilket snyggt utmanade mässbesökarna med sina superdatorkunskaper. Vi skapade även bländande konst med hjälp av artificiell intelligens. Dessutom har vi utvecklat en punch line bot för detta evenemang med vänskapstema: en punch line för varje situation ;-)!
Arbetet som läggs på evenemangsplaneringen blir konkret i själva evenemanget, när vi möter Heurekas kundbas. Kundbasen är entusiastisk, nyfiken, positiv, entusiastisk och feedbacken är omedelbar. Det här är verkligen feel-good-evenemang! Vår egen erfarenhet är positiv och vi kan rekommendera Heurekas evenemang även till andra företag. Bli vild, våga vara lite galen också."
Riikka Aittasalo , kundmarknadschef, CSC
"Vi har upplevt Heurekas evenemang som mycket intressanta arbeten. Allmänheten ser på artificiell intelligensfrågor främst utanför vår vana bubbla, men ändå med stort intresse och entusiasm. Det har varit ett nöje att presentera vårt arbete vid evenemangen."
Aleksi Kallio , utvecklingschef, AI och Data Analytics, CSC