Tietokirjafanit-hanke nostaa koululaisten lukuintoa ja tiedepääomaa tietokirjavierailujen ja niihin liittyvien työpajojen avulla. Hankkeen toteuttajiksi valittiin kirjastoja ja tiedekeskuksia eri puolilta Suomea. Ne järjestävät maksuttomia koululaisten tapahtumapäiviä, joihin kutsutaan koululaisia omalta alueelta.

 

Vierailijoina ovat tietokirjailijat työpajoineen. Vierailuja syventämään tehdään materiaaleja: vierailuja helpottavia tietopaketteja, tietokirjailijavideoita, vierailumateriaaleja ja oppimateriaaleja sekä ennen että jälkeen vierailun. Lisäksi tehdään vinkkejä vieraileville kirjailjoille, vierailulle saapuville ja vierailuja järjestäville. Ne ovat kenen tahansa käytettävissä. Vierailuja on hankkeen aikana kaikkiaan 50, tapahtumapaikkoja Kilpisjärveltä Helsinkiin.

 

Hankkeessa ovat mukana myös Lukukeskus, Suomen tietokirjailijat ry, Kirjastoseura ja Tiedekeskusverkosto. Tietokirjafanit-hankkeen mahdollistaa Alfred Kordelinin säätiön Suuret kulttuurihankkeet -rahoitus.

 

Lisätietoa: paula.havaste@heureka.fi

  • Tietokirjafanit-logo
Pöydällä värikkäitä legopalikoita sekä kyniä ja lapsen kädet, jotka ovat tehneet valkoiselle paperille kuvan aiheella "lempiherkkuni".

Facklitteraturfans 2024-2025 - vad händer?

På Tietokirjafanit-evenemang kan du träffa författare som har skrivit fackböcker lämpliga för skolbarn. De kommer kort att berätta om sitt arbete och hålla en workshop om ämnen relaterade till deras böcker. Beskrivningarna av workshops finns längst ner på denna sida. I en speciell workshop som delas av alla kan du göra din egen informationsbok om ett ämne du väljer. Dess beskrivning finns också på denna sida. Före eller efter eventet kan du även besöka t.ex. till videor, en lista över ytterligare läsningar och annat innehåll, som också finns på den här sidan.

Författare involverade i projektet

FÖRFATTARE SOM HAR EGEN WORKSHOP VID BOKFANBESÖK:

  • Ilari Aalto : Ett år i medeltidens Finland . Workshop: Från morgon till kväll innan och nu.
  • Laura Ertimo : En riktigt resa . Workshop: Tidslinjeworkshop.
  • Tero Hiekkalinna : Raketresa till rymden . Verkstad: Mars landare.
  • Vuokko Hurme: Diamantinformation - Festbok . Workshop: Godissmyckesworkshop.
  • Merja Kalm : Supervänbok. Workshop: Liknande workshop.
  • Miia Kantinkoski : Jennis håriga öra . Workshop: Lär dig som en hund.
  • Jukka Laajarinne : Komplikationer i köket . Workshop: Mirakelverkstad.
  • Pinja Meretoja : Tidsresor: hur telefonen blev smart . Workshop: Hur budskapet färdas.
  • Kerttu Rahikka : Elsa och Lauri som trädgårdsmästare . Workshop: Grön tumme workshop.
  • Mika Wickström : Informationsbitar: Fotbollen i kontroll . Workshop: Fotbollstaktikworkshop.


ANDRA SKRIVARE INKLUDERADE I NOTEBOOK FANS:

  • Katja Bargum : Fjärilsrekordbok .
  • Jade Haapasalo : Bitar av information: Små stora uppfinningar .
  • Iiris Kalliola : Finsk barnvandringsguide .
  • Sari Kanala : Ekorre .
  • Titta Kuisma : Ett barns egen naturresa .
  • Maria Laakso : Taltuta klassiker .
  • Miina Mäki : Elonkirjo .
  • Reetta Niemelä : Miljan Niittyopas .
  • Karoliina Suoniemi : Skor av pappersrep: Ett barn i krigstidens Finland .
  • Aino-Mari Tuuri : Var chef för telefonen: ta över den digitala världen .
  • Kirja-logo

    GÖR DIN EGEN ANteckningsbok

    Gemensamt för alla


    • Längd: 10-45 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: bord och stolar, markörer eller färgpennor, färdiga Tietokirjafanit-häften eller A4-ark och häftapparater
    • Kort beskrivning: I workshoppen får skolbarn göra en egen liten informationsbok om ett ämne som de väljer. Samtidigt lär de sig hur strukturen i en fackbok är och varför en fackbok erbjuder ett mer balanserat innehåll. Du behöver inte göra häftet hela vägen, du kan ta det med dig. I skolan kan klasserna fundera över vad som finns i fackböcker i förväg (t.ex. har omslaget alltid namnet på författaren och boken, boken innehåller en lista på vidare läsning eller en källförteckning, en kort beskrivning av författaren och en kort sammanfattning av bokens ämne på baksidan).


    Gör din egen logotypbild för informationsbok (pdf)

    Gör din egen informationsbok verkstadsinstruktioner (pdf)

  • Aurinko-logo

    FRÅN MORGON TILL KATT FÖRR OCH NU

    I samband med Ilari Aaltos besök

    • Längd: 10-20 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: flikpapper eller annat stort papper för två rader på väggen, markörer
    • Kort beskrivning: I workshopen kommer två parallella papperslappar att användas för att sammanställa barndagens gång från morgon till kväll. Låt oss diskutera barns rättigheter och skyldigheter. Om publiken är en skolgrupp kan läraren ta med sig blädderblocken, till exempel för en historielektion.


    Morgon till kväll innan och nu logotypbild (pdf)

  • Tiimalasi-logo

    TIME SEAKER WORKSHOP

    I samband med Laura Ertimos besök

    • Längd: 10-30 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: tre ark på flera meter ovanpå varandra, bitar från t.ex. en pappersrulle av en miniräknare, markörer, klisterlappar
    • Kort beskrivning: Deltagarna får berätta vad de minns om världshistorien. Ledaren ritar visuellt saker på den översta pappersremsan. Tillsammans kan vi fundera över jordens födelse, kontinenternas separation, dinoernas tid, stenålderns grottmålningar och slutligen en kort period från förhistoria till våra dagar. Med samma idé samlas en tidslinje över Finlands historia i den mittersta pappersremsan. Låt oss börja med istiden, gå till idag. Till exempel är de senaste hundra eller femtio åren markerade på den nedre tredje pappersremsan. Den samlar de goda ögonblicken i barnens personliga historia, som de kan ha skrivit på färgglada klisterlappar. Vuxna kan delta med sina egna klistermärken. Vi lämnar alltid ungefär en halv meter utrymme på papperet mot framtiden, eftersom tiden inte stannar i detta ögonblick. Vi diskuterar hur saker som hände långt i det förflutna, såsom faraonernas tid eller antiken, placeras i slutet av tidslinjen. Om publiken är en skolgrupp kan läraren ta med sig pappersrullarna, till exempel för en historielektion.


    Timeline workshop logotypbild (pdf)

  • Kaukoputki-logo

    MARSLANDAREN

    I samband med Tero Hiekkalinnas besök

    • Längd: 15-30 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: Bord, engångsmugg, pingisboll, maskeringstejprulle och ett ark A4-papper. Snickares fällbara mätstav eller annan mätanordning.
    • Kort beskrivning: I Mars landerverkstaden görs ett försök att göra en struktur som gör att pingisbollen kan stanna i muggen när muggen tappas från bordets höjd. Detta simulerar värdefull forskningsutrustning som landar på Mars yta. Först placeras pingisbollen i en engångsmugg. När denna "lander" tappas från bordets höjd hoppar pingisbollen ut ur muggen. Deltagarnas uppgift är att göra stötdämpande ben till sin egen landare genom att vika och riva A4-papper, precis som Mars-landaren har. Slutligen jämförs lösningarna. Om det finns tid över kan du tävla om vems struktur som tillåter högst fallhöjd.


    Mars lander logotypbild (pdf)

  • Karkki-logo

    GODSSMYCKEVERKSTAD

    I samband med besöket på Vuokko Hurme


    • Längd: 5-15 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: bord och stolar, bomullstråd och lösa godisar med hål
    • Kort beskrivning: Godisarna är uppträdda i ett pärlband som du kan ta med dig.


    Godis smycken logotypbild (pdf)

  • Taputus-logo

    LIKNANDE VERKSTAD

    I samband med Merja Kalmis besök

    • Längd: 30-45 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: Markörer och ett tryck med titeln VI TILLSAMMANS och under den de fyra rutorna Utseende, Treats, Hobbies, Ogillar för de mindre och de fyra rutan Strengths, Wishes, Goals, Fears för de större. Små klisterlappar.
    • Kort beskrivning: Genom att prata letar par efter saker som förenar dem och registrerar sina observationer i en ruta. De färdiga verken placeras på väggen som en utställning. På utställningsturnén får alla självständigt sätta sig in i andras verk och leta efter likheter hos dem i förhållande till sina egna liv. Du kan klistra ett klistermärke på de punkter som passar ditt liv väldigt bra. Låt oss prata om hur lika människor är och varför det är viktigt. Om publiken är en skolgrupp tar läraren med sig tidningarna.


    Logotypbild för liknande verkstad (pdf)

  • Sitruuna-logo

    VERKSTAD AV MIRAKEL

    I samband med Jukka Laajarintes besök


    • Längd: 15-30 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: bord och stolar, återförslutningsbara påsar på cirka en halv liter, läskpulver, konjakvinäger, sked.
    • Kort beskrivning: Häll vinäger i påsen och notera dess starka lukt. Därefter tar alla ungefär en matsked läsk i sin påse och stänger munnen på påsen. Syran i vinägern och basen av sodan reagerar genom att bubbla, blandningen svalnar och påsen buktar ut av koldioxiden som produceras i reaktionen. Alla öppnar sina väskor samtidigt och nosar. Den starka doften av vinäger har spätts ut. Vi kan fortsätta genom att diskutera kemiska reaktioner.


    Ihmönjäpaja logotypbild (pdf)

  • Tyhjä pullo ja purkki -logo

    HUR MEDDELANDET GÅR

    I samband med besöket av Pinja Meretja

    • Längd: 15-30 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: gamla telefoner, anteckningsutrustning, morsekod tryckt på tavlan eller på borden.
    • Kort beskrivning: Låt oss ta en titt på telefonens senaste historia: det var en kort resa från en bordstelefon med en nummeruppringning till olika mobiltelefoner. Hur var det att skicka ett meddelande på telegrafernas dagar? Hur skulle ditt namn låta i morsekod? Slutligen görs ett hemligt meddelande med prickar och streck med hjälp av morsekod. Om du har en krympnyckel, låt oss prova den.


    Hur meddelandet går logotypbild (pdf)

  • Jalkapallo-logo

    FOTBOLL TAKTIKVERKSTAD

    I samband med Mika Wickströms besök


    • Längd: 10-30 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: bord och stolar, små fotbollsfigurer (eller egentillverkade fotbollsfigurer i kartong), blädderblockspapper eller annat stort papper för väggen, markörer, stjärnklistermärken
    • Kort beskrivning: Låt oss tillsammans prova vad som är det vanligaste sättet att gruppera spelare och hur planen skulle se ut om alla anföll eller bara försvarade. Låt oss fundera på varför det måste finnas en bänk och domare. Låt oss slutligen sätta ihop några idéer om vad som gör alla typer av spel roligt. Deltagarna kan rösta med stjärnklistermärken på vad de anser vara det viktigaste.


    Futistaktikkopopa logotypbild (pdf)

  • Kukkaruukku-logo

    GRÖN TUMMEVERKSHOP

    Kerttu i samband med Rahikas besök


    • Längd: 10-20 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: Bord och dess skydd, torvpåse, små torvkrukor, ärt- eller solrosfrön på våren och sommaren, nässelfrön på vintern, några sprayflaskor, små plastpåsar, möjlighet att tvätta händerna
    • Kort beskrivning: Varje deltagare får en torvkruka. Den fylls med torv ungefär halvvägs och fuktas med en sprayflaska. Några ärtor eller solros- eller nässelfrön pressas lite isär mitt på torven och täcks tunt med torv. Slutligen fuktas torvens yta. Du kan ta med dig plantan i en liten plastpåse, där plantan kommer att överleva hemresan. Under sådden får deltagarna diskutera skötseln av växterna och varför skyddshandskar inte behövs vid hantering av jord och torv. Enligt forskning är för mycket desinfektion inte bra, men t.ex. jordbehandling förbättrar immunförsvaret.


    Grön tumme workshop logotypbild (pdf)

  • Koira-logo

    LÄR SOM EN HUND

    I samband med Miia Kantinkoskis besök


    • Längd: 10-20 minuter
    • Målgrupp: familjer, låg- och mellanstadieklasser
    • Tillbehör: bord och stolar, klicker som används för hundträning och små godsaker som popcorn
    • Kort beskrivning: En volontär lämnar de andra för en stund, i vetskap om att när han kommer tillbaka förväntas han göra en outsäglig uppgift. Ett företag som går i rätt riktning utlovas ett klick och en liten godbit. Resten av gruppen bestämmer vad volontären förväntas göra när han kommer tillbaka, till exempel att gå runt ett visst bord och sitta i en viss stol. Ledaren klickar på allt som går åt rätt håll och ger en liten godbit. Genom försök och misstag kommer ärendet så småningom att lösas. Samtidigt illustrerar vi hur svårt det är att lära sig utan ett gemensamt språk, som när man tränar ett djur.


    Lär dig som en hundlogotypbild (pdf)

Allt material är fritt tillgängligt. De är användbara för familjer som deltar i evenemangen, lärare, arrangörer av evenemang och besökande författare.

Facklitteraturfans 2024-2025 – var kommer det att hända?

Arktikum science center, Rovaniemi

  • 16.–17.9. Vetenskapsveckor för skolelever, Lapplands universitets lokaler
  • 18.9. Nivankylä skola, 2 facklitteraturförfattare
  • 19.9. Kilpisjärvi skola, 1 informationsskribent
  • oktober, plats och antal författargäster bekräftas senare


Mer information: Arktikums hemsida

Lycka till, Vanda

  • 22.9. För en inbjudningsgrupp, 2 gästfacklitteraturförfattare med workshops
  • 9.11. En stor familjedag med 10 gästfacklitteraturförfattare och workshops

Oodi bibliotek, Helsingfors

  • 12.10. Familjeevenemang, 2 skribenter med workshops
  • 19.10. Familjeevenemang, 3 skribenter med workshops

Mer information: Oodis hemsida

Uleåborgs bibliotek, Uleåborg

  • 16.–18.10. Skolevenemang, totalt 3 facklitteraturförfattare

Mer information: Uleåborgs biblioteks webbplats

Tuorla Space Center, Tuorla

Plats och innehåll för evenemanget bekräftas senare.

Seinäjoki bibliotek, Seinäjoki

Plats och innehåll för evenemanget bekräftas senare.

Mosaikbiblioteket, Vanda

  • 16.11. Familjeevenemang, totalt 2 facklitteraturförfattare


Mer information: Mosaics hemsida

Memory Science Center, S:t Michel

Plats och innehåll för evenemanget bekräftas senare.

Joensuun kirjasto

  • Tapahtumien paikka ja ajat varmistuvat myöhemmin.

Lisätietoa: Joensuun kirjaston verkkosivut.

    • Lästips om andra fackböcker lämpliga för skolbarn efter ämne.
    • Videor av författarna, där de berättar en novell. om innebörden av facklitteratur och deras arbete.
    • Besöken underlättas av informationspaket för lärare, besöksarrangörer och besökare.
    • Läromedel att använda före och efter besöket.